Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Meer weten × Ik begrijp het

Andere informatie en diensten van de overheid:www.belgium.beAndere informatie en diensten van de overheid:

Terug naar nieuws

Teleconsultaties: hoe zit het met het verzenden van voorschriften?

23/03/20

Gezien de situatie van afzondering en de vele teleconsultaties moeten er duidelijke regels voor het elektronisch overmaken van voorschriften, van het bewijs van elektronisch voorschrift of van de RID-code (de specifieke code voor het lezen van het elektronisch voorschrift in de apotheek) worden meegedeeld.

  1. Elk voorschrift of bewijs van voorschrift moet verplicht worden overgemaakt aan de patiënt. De vrije keuze moet worden gerespecteerd (wettelijk). Bovendien kan het gebeuren dat de patiënt om vele redenen niet naar de gekozen apotheek kan komen, vandaar dus overdracht aan de patiënt en niet aan de apotheek
  2. Het wettelijk voorschrift maakt het mogelijk om terugbetaling te krijgen in de apotheek, daarom moet het elektronisch voorschrift voorrang krijgen. Wanneer het een papieren voorschrift is, moet het in de apotheek terechtkomen. Een foto van een papieren voorschrift die digitaal wordt doorgestuurd is niet geldig
  3. Als de software van de arts het bewijs van elektronisch voorschrift per e-mail kan doorsturen aan de patiënt, is dat (hoewel niet conform aan de GDPR) een interessante optie
  4. Indien dat niet mogelijk is, kan de RID-code worden doorgegeven via de smartphone van de patiënt of via elk ander middel (e-mail, …) (dat valt onder GDPR). Maar moet je ook de vertaling van de RID-code in letters en cijfers, die automatisch met de barcodes wordt gegenereerd, systematisch doorgeven (wellicht zijn niet alle barcodelezers in apotheken in staat om een barcode op een smartphone te lezen)