Patiënten
Nieuws November, 2018

November, 2018

Softwareleveranciers: uw producten ontwikkelen voor onze informatiseringprojecten in de gezondheidszorg

Het RIZIV beheert talrijke projecten rond de informatisering van de gezondheidszorg en e-gezondheid: elektronische gegevensuitwisseling, elektronische attestering, enz. Deze informatisering vereist dat zorgverleners de gepaste toepassingen en software gebruiken. 

Als softwareleverancier moeten de producten die u ontwikkelt, voldoen aan bepaalde technische en reglementaire eisen. Hier kan u nuttige informatie voor uw ontwikkelingen terugvinden.

Geneesmiddelen voorschrijven voor ambulante patiënten

Elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen voor ambulante patiënten wordt vanaf 1 januari 2020 verplicht. Er zijn echter uitzonderingen. 
Hoe maakt u een elektronisch voorschrift aan? Wanneer is een papieren voorschrift toegelaten? Quid met het noodprotocol ?

Meer info

Mijngezondheid geeft burgers nu ook toegang tot hun medicatievoorschriften

Een belangrijke nieuwigheid is dat burgers vanaf nu hun openstaande geneesmiddelenvoorschriften kunnen raadplegen, op voorwaarde dat de arts of tandarts die elektronisch aflevert. (In oktober waren er al 13.648 artsen en 3.733 tandartsen die digitaal voorschreven.) Wie dat wil, kan een voorschrift ook verwijderen, bijvoorbeeld omdat hij of zij het niet meer nodig heeft.

Dit is een nieuwe stap naar het volledig papierloze geneesmiddelenvoorschrift. Nu krijg je als patiënt nog een papier met een barcode mee bij een elektronisch voorschrift, maar op termijn zal ook dat verdwijnen. Meer zelfs, via Mijngezondheid zal je voor elk voorgeschreven medicijn kunnen aangeven bij welke apotheek je het wil ophalen. De apotheker zal dit voorschrift vervolgens elektronisch binnenkrijgen en het medicijn voor je klaarleggen.

Softwareleveranciers: uw producten ontwikkelen voor onze informatiseringprojecten in de gezondheidszorg

Als softwareleverancier moeten de producten die u ontwikkelt, voldoen aan bepaalde technische en reglementaire eisen. Hier kan u nuttige informatie voor uw ontwikkelingen terugvinden.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Als zorgverlener bent u genoodzaakt om persoonsgegevens te verwerken. U moet bijgevolg de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) naleven, die sinds 25 mei 2018 geldt. Het RIZIV heeft hieraan een pagina gewijd op zijn website.

Alle info over mobiele gezondheidsapps op één website

Producenten kunnen hun mobiele gezondheidstoepassingen (hard- en software) vanaf eind oktober 2018 aanmelden bij Mobile Health Belgium, een initiatief van minister De Block gedragen door het Riziv, de FOD Volksgezondheid, het FAGG, het eHealth-platform en sectorfederaties Agoria en beMedTech. Aan de hand van een validatiepiramide zal beoordeeld worden of de toepassingen voldoen aan de nodige voorwaarden op het vlak van kwaliteit, veiligheid en doeltreffendheid. 

De validatiepiramide bestaat uit drie niveaus:

Niveau 1 legt de basiscriteria vast voor alle aangemelde toepassingen. De applicatie moet over een CE-markering beschikken en conform de regelgeving voor medische hulpmiddelen zijn. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten ziet daarop toe. De toepassing moet ook voldoen aan de Europese verordening rond de gegevensbescherming.

Niveau 2 bepaalt de voorwaarden rond interoperabiliteit met andere mobiele applicaties onderling en met andere digitale toepassingen binnen de gezondheidszorg, zoals de basisdiensten van het eHealth-platform. Het eHealth-platform legt deze voorwaarden vast, het effectief testen van de interoperabiliteit zal gebeuren door onafhankelijke testcentra. Daarnaast zijn alle basiscriteria (niveau 1) van kracht.

Niveau 3 is gereserveerd voor toepassingen met een aangetoonde gezondheidseconomische meerwaarde. Voor deze toepassingen wordt een aangepast financieringsmodel ontwikkeld. Het Riziv gaat na of ze een plaats hebben binnen een breder behandelplan. Alle applicaties van niveau 3 moeten ook voldoen aan alle criteria van niveaus 1 en 2.

Op www.mhealthbelgium.be worden per niveau de toepassingen gepubliceerd die aan de benodigde criteria voldoen. In eerste instantie zal het gaan over apps op niveau 1. Aan de andere twee niveaus wordt momenteel de laatste hand gelegd.

Problemen met 3PAR SAN-infrastructuur verstoren opnieuw Belgische eHealth-diensten

In België kregen artsen, apothekers en patiënten op woensdagochtend 12 september opnieuw gedurende anderhalf uur te maken met verstoringen van diverse eHealth-toepassingen. De oorzaak lag bij vertragingen en time-outs binnen de ontdubbelde ‘3PAR 20.000’ opslaginfrastructuur van het eHealth-platform. De leverancier Hewlett Packard Enterprise (HPE) is tussengekomen en erkent dat de apparatuur al sinds enkele weken niet heeft gewerkt zoals mag worden verwacht.

Het is niet de eerste keer dat de centrale opslaginfrastructuur van HPE voor problemen zorgt. Op 7 en 9 augustus zorgde dezelfde infrastructuur al voor ernstige verstoringen van de eHealth-diensten gedurende meer dan veertien uur. HPE heeft sindsdien meerdere interventies uitgevoerd op de installatie. Voor het getroffen gedeelte stond nog een bijkomende interventie gepland voor zaterdagnacht 15 september.

“Het is totaal onaanvaardbaar dat een kritieke component zoals onze centrale opslaginfrastructuur, opnieuw faalt. Het gaat nochtans om een hoogwaardig merk dat in zijn communicatie graag schermt met beschikbaarheden van 99,9999%. De realiteit bij ons is anders”, reageert Frank Robben, administrateur-generaal van het eHealth-platform.

“HPE moet beseffen dat de goede werking van de gezondheidszorg in België op het spel staat en dat de eHealth-ketting maar zo sterk is als zijn zwakste schakel. De leverancier heeft ons acties ter verbetering van de situatie voorgelegd. Maar we moeten samen met tienduizenden medische professionals vaststellen dat het resultaat vandaag opnieuw zwaar te wensen overlaat.”

“We eisen van HPE een onmiddellijke en definitieve oplossing van dit probleem, zodat deze situatie niet meer voorkomt en het vertrouwen van de sector eindelijk kan terugkeren. We delen de frustraties en de diepe bezorgdheid van artsen, apothekers en de publieke opinie. We zullen de belangen van het eHealth-platform veilig blijven stellen, op alle mogelijke manieren – technisch en met juridische stappen.”

Persbericht – eHealth : Pannes in centrale opslagomgeving verstoren elektronische dienstverlening eGezondheid

Op donderdag 9 augustus rond 9 uur werd een onderdeel van de centrale opslaginfrastructuur bij onze ICT-partner getroffen door een panne. Ook al was dit onderdeel, een 3PAR SAN van de firma HPE ontdubbeld, is de continuïteit van de dienstverlening in het gedrang gekomen. De betrokken teams hebben onmiddellijk gereageerd om de oorzaak op te sporen en de situatie te normaliseren. Hardware-onderdelen werd vervangen, in samenspraak met HPE en de diensten werden stap voor stap opnieuw opgestart. Een Business Continuity-procedure werd onmiddellijk opgestart voor de dienst verzekerbaarheid, die wordt gebruikt door de apothekers. De eHealth-diensten konden na ongeveer een uur worden hersteld.

Rond 12 uur heeft een nieuwe panne zich voorgedaan met dezelfde opslaginfrastructuur. Specialisten van de constructeur HPE kwamen ter plaatse werken op het probleem, in overleg met hun wereldwijde ondersteuningsorganisatie. Rond 20.30 uur werd de werking van de eHealth-diensten hersteld, zodat de situatie verder kan normaliseren. Om 9 uur vanmorgen werd de noodprocedure afgerond. Er wordt op gerekend dat HPE kan waarmaken dat de redundant geïmplementeerde 3PAR SAN voortaan geen gebreken meer vertoont die de continuïteit van de dienstverlening in het gedrang brengt.

Het eHealth-platform excuseert zich voor de impact die deze panne heeft gehad op de medische sector en haar eindgebruikers. Op het vlak van architectuur, nood- en herstelprocedures en regelmatige tests werden reeds belangrijke inspanningen gedaan. Deze maatregelen worden nu opnieuw geëvalueerd en waar mogelijk uitgebreid, om de kans op incidenten, de impact van eventuele incidenten en de oplostijd nog verder te verkleinen.

“De diensten voor eGezondheid moeten zeer robuust zijn. Daar zijn alle betrokken partijen van overtuigd. We bekijken daarom bijkomende maatregelen zoals een veralgemeende end-to-end-monitoring van onze diensten, bijkomende Business Continuity-procedures voor andere eHealth-diensten en het uitbouwen van een gemeenschappelijke supervisie. Ook de verantwoordelijkheden van de leveranciers van componenten zullen aanzienlijk moeten worden aangescherpt. We betreuren dat dit kon gebeuren en trekken hieruit nieuwe lessen”, besluit Frank Robben, administrateur-generaal van het eHealth-platform.

Elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen: nieuwe versie van de PARIS-toepassing, zonder lokaal geïnstalleerd eHealth-certificaat

De nieuwe versie van de PARIS-toepassing (Prescription & Autorisation Requesting Information System) werd gelanceerd. Deze versie van de toepassing, die  voorschrijvers de mogelijkheid moet bieden om elektronische voorschriften aan te maken buiten het Elektronisch Medisch Dossier (EMD), vereist geen lokale installatie van een geldig eHealth-certificaat op een ‘device’ (laptop, pc enz.). Meer info.

Eerste update Mijngezondheid biedt burger extra mogelijkheden

Mijngezondheid, de "personal health viewer" krijgt er drie nieuwigheden bij. Het portaal is nu ook in het Duits beschikbaar, burgers worden de weg getoond naar betrouwbare info over gezondheid en vanuit het portaal kan je rechtstreeks doorklikken naar de eBox. De eerste ervaringen met het portaal tonen intussen dat het instrument doet wat het beoogt: burgers de kans geven om een actievere rol op te nemen in de zorg voor hun gezondheid. Meer info.

Geïntegreerde praktijkpremie huisartsgeneeskunde

Als huisarts komt u in aanmerking voor een geïntegreerde premie ter ondersteuning van de praktijk en van het gebruik van eHealth diensten (=geïntegreerde praktijkpremie). U moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Meer info.

eHealth-platform technisch incident

Dinsdag 12 juni 2018 – Naar aanleiding van een technisch incident zijn er heel wat storingen geweest op het eHealth-platform met talrijke connectieproblemen tot de diensten als gevolg. Het Business Continuity Plan werd geactiveerd om de apothekers in de mogelijkheid te stellen de verzekerbaarheidsstatus te raadplegen bij de ziekenfondsen. De situatie is nu hersteld, het netwerk is opnieuw stabiel. Onze teams zoeken actief naar de oorzaken van dit incident en zullen de nodige maatregelen nemen om te vermijden dat dit zich opnieuw voordoet. Er zal een communicatie worden verstuurd zodra het verslag is geconsolideerd en de oplossingen zijn geïmplementeerd.

Elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen: start maar is nog niet afdwingbaar vanaf 1 juni 2018

Eind april 2018 maakten al ongeveer 15.000 voorschrijvers gebruik van de mogelijkheid om elektronische geneesmiddelenvoorschriften op te stellen. Het gaat daarbij maar liefst om 3,5 miljoen voorschriften. Een positieve evolutie dus. In december 2017 zette het Verzekeringscomité immers het licht op groen om vanaf 1 juni 2018 het elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen voor ambulante patiënten verplicht te maken, uitgezonderd voor huisbezoeken en bepaalde leeftijdscategorieën van voorschrijvers. Omdat de procedure die voorafgaat aan de verplichting nog loopt, zal het elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen nog niet afdwingbaar zijn vanaf 1 juni 2018. Het RIZIV  doet een warme oproep naar de voorschrijvers om vanaf 1 juni 2018 toch te starten met het elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen zodat we deze positieve evolutie verder kunnen zetten.

Meer info

AVG - Welke wijzigingen voor het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid ?

In het licht van de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) op 25 mei 2018 wordt het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid afgeschaft en omgevormd tot het Informatieveiligheidscomité. Het Sectoraal Comité blijft echter functioneel totdat de wet tot oprichting van het informatieveiligheidscomité wordt gestemd en diens leden worden benoemd. Na 24 mei behoudt het Sectoraal Comité, en daarna het Informatieveiligheidscomité, de bevoegdheden die niet worden overgedragen aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Dit betreft o.a. het verlenen van beraadslagingen voor mededelingen van persoonsgegevens. De behandeling van klachten en het verlenen van adviezen zal immers wel aan de Gegevensbeschermingsautoriteit toekomen.

Eén overheidsportaal voor al uw gezondheidsgegevens

De toegangspoort voor gegevens over je gezondheid, dat moet Mijngezondheid worden. Het nieuwe online portaal zal een overzicht bieden van alle gezondheidsgegevens – medische maar ook administratieve – die elektronisch beschikbaar zijn voor iedere burger. Meer info.

Enquête bij huisartsen: resultaten en actiepunten

Eind 2017 voerde de FOD Sociale Zekerheid een enquête bij de huisartsen over de uitwisseling van medische gegevens in het kader van de evaluatie van de handicap.

Op de website van de FOD kan je de resultaten van het onderzoek terugvinden, evenals de voorstellen om de procedure nog te verbeteren.

Groen licht: huisartsen kunnen volop eFact en eAttest gebruiken, en dat met een gerust hart!

Voortaan kunnen huisartsen volop digitaal factureren in het kader van de derdebetalersregeling(eFact) en digitaal attesteren (eAttest). Als ze dat doen, dan moeten ze logischerwijze geen papieren getuigschriften meer opmaken. Meer info

Eindevaluatie pilootprojecten mobile health: patiënt meer betrokken bij de zorg dankzij app

Het gebruik van apps in de zorg houdt verschillende voordelen in. Apps kunnen het contact tussen patiënten en zorgverleners bevorderen, via een app kunnen zorgverleners hun patiënten beter opvolgen, en belangrijk, patiënten die een app gebruiken zijn vaak extra gemotiveerd om de behandeling te volgen. Dat blijkt uit de eindevaluatie van de 24 pilootprojecten rond mobile health. Meer info.

Elektronisch attesteren met eAttest

Na de elektronische facturatie in het kader van de derdebetalersregeling (eFact) komt een nieuwe dienst voor huisartsen: zij krijgen de mogelijkheid om elektronisch te attesteren bij contante betaling (eAttest), via het platform MyCarenet. Vanaf dan zal een beperkt aantal huisartsen het eAttest beginnen te gebruiken (pilootproject). Er is dus geen verplichting.

Meer info

Oplossing voor trage opstart van sommige softwarepakketten voor zorgverleners na installatie van Windows patch KB4056892 van 3 januari 2018

Microsoft heeft een oplossing beschikbaar voor de trage opstart van bepaalde softwarepakketten voor zorgverleners na de installatie van de Windows patch KB4056892 van 3 januari 2018, met name deze pakketten die ontwikkeld zijn met .NET-technologie. Deze oplossing wordt meegedeeld naar de ontwikkelaars van de softwarepakketten, zodat deze verspreid kan worden.

Verplichting van het elektronisch geneesmiddelenvoorschrift: in werking op 1 juni 2018 met uitzonderingen

De verplichting van het elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen voor ambulante patiënten treedt in werking op 1 juni 2018. Er zijn uitzonderingen voorzien.

Meer info.

Enquête van de FOD Sociale Zekerheid bij huisartsen over de gegevensuitwisseling in het kader van de erkenning van een handicap

De FOD Sociale Zekerheid houdt een enquête bij huisartsen om de medische gegevensuitwisseling tussen artsen en de FOD te verbeteren in het kader van de erkenning van een handicap.
Huisartsen kunnen aan de enquête deelnemen tot 29 november. Het invullen van de enquête neemt hoogstens 5 minuten in beslag.

Meer info

Elektronisch voorschrift van geneesmiddelen: de veralgemening is enkele maanden uitgesteld

De veralgemening van het elektronisch voorschrift van geneesmiddelen (e-prescription) voor ambulante patiënten is enkele maanden uitgesteld, omdat we nog een aantal praktische punten moeten regelen. Het Verzekeringscomité zal op 4 december 2017 een nieuwe timing vastleggen.

Meer info

UPPAD, een nieuwe applicatie voor de zorgverleners

Wanneer u als zorgverlener uw carrière start of als er iets verandert in uw praktijk, moet u heel wat informatie doorgeven aan verschillende overheidsinstanties (FOD Volksgezondheid, RIZIV, gemeenschappen).

Tot voor kort waren de gegevensbanken van die overheden onafhankelijk van elkaar. Nu hebben alle Belgische overheden bevoegd voor gezondheidszorg beslist om uw administratieve gegevens te bundelen in één enkele gegevensbank. U kan op een eenvoudige manier toegang verkrijgen tot uw persoonlijke administratieve gegevens in de gegevensbanken van de overheden via een beveiligde applicatie: UPPAD (Unique Portal for Professionals for Administrative Data). Meer info

Tussentijdse evaluatie pilootprojecten m-health

De tussentijdse evaluatie van 24 proefprojecten met mobiele gezondheidstoepassingen wijst uit dat zowel patiënten als zorgverleners baat hebben bij het gebruik van de apps.
Aandachtspunten zijn onder meer de inlogprocedure die soms te zwaar is en de mogelijkheid om gegevens te delen met andere zorgverleners. Meer info

Zorgtrajecten: 2e verplichte gegevensinzameling via een nieuwe webtoepassing

Tot 31 december 2017 moeten huisartsen/geregistreerde huisartsengroeperingen bepaalde gegevens van hun patiënten met een zorgtraject registreren en bezorgen aan het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV). Het doel daarvan is een wetenschappelijke evaluatie van de zorgtrajecten.

Meer info

Thuisverpleegkundigen moeten de identiteit van hun patiënt verifiëren

Vanaf 1 oktober 2017 zijn thuisverpleegkundigen verplicht om de identiteit van hun patiënt te verifiëren bij toepassing van de elektronische derdebetalersregeling, via lezing van de elektronische identiteitskaart (eID) of een ander identificatiemiddel. Dezelfde verplichting zal vanaf 2018 geleidelijk ook voor andere zorgverleners gelden.

Meer info

Elektronische voorschriften mogelijk zonder EMD

In 2018 zal het elektronisch voorschrift van geneesmiddelen zich veralgemenen. Om elke voorschrijver de mogelijkheid te bieden om elektronische voorschriften aan te maken buiten het Elektronisch Medisch Dossier (EMD) – in afwachting van een veralgemeend gebruik van het EMD - stelt de sector voor het einde van 2017 gratis een webtoepassing ter beschikking die een minimale service biedt: « PARIS » (Prescription & Autorisation Requesting Information System).

Meer info

Back2Work - Piloot project

In het federale regeerakkoord is voorzien dat een elektronische communicatietool zal worden ontwikkeld om een multidisciplinaire aanpak van de re-integratie van de arbeidsongeschikte werknemers te waarborgen.

De communicatie moet in alle vertrouwelijkheid en veiligheid kunnen plaatsvinden. De Nationale Arbeidsraad heeft er terecht in zijn advies van 24 februari 2015 op gewezen dat bij de gegevensuitwisseling tussen de betrokken artsen het medisch beroepsgeheim niet uit het oog mag worden verloren: de communicatie mag alleen betrekking hebben op de gegevens die nodig zijn voor het onderzoek van het dossier en de toegang tot die gegevens moet worden beperkt tot de artsen, mits toestemming van de werknemer. Bij de re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers kunnen er medische persoonsgegevens worden uitgewisseld.

Het eHealth-platform kan zorgen voor de beveiligde omgeving waarin de communicatie tussen behandelende arts, arbeidsarts, adviserend arts en andere zorgverleners in alle vertrouwelijkheid kan plaatsvinden, onder andere via zijn DAAS-webservice voor wat de identificatie betreft en via de eHealthBox voor wat het communicatiekanaal betreft.

Het project zit momenteel in een proeffase en zal in de vorm van een webservice worden opgenomen in de verschillende medische softwarepakketten. Hiertoe moet er een integratie- en een testfase worden voorzien.

eHealthConsent – Wijziging van de toegangsregels voor de zorgverleners

Sinds 7 mei 2017 kunnen de zorgverleners de applicatie eHealthConsent niet meer gebruiken met hun profiel van zorgverlener.
Voor het registreren van de geïnformeerde toestemming en de therapeutische relaties kunnen de meeste zorgverleners gebruik maken van hun softwarepakket. Indien ze geen softwarepakket hebben, dan gelden één van de volgende gevallen:

Doel Werkwijze
Consultatie van patiëntengegevens in het portaal van een hub Registratie van de toestemming en therapeutische relatie in het portaal van de hub; de toestemming wordt overgenomen naar de nationale databank, de therapeutische relaties blijven lokaal
Raadpleging van het medicatieschema via de PatientHealthViewer

De toestemming en een therapeutische relatie kunnen via de PatientHealthViewer geregistreerd worden.
Bij noodgevallen kan via de "break-the-glass" procedure de ontstentenis van een therapeutische relatie opgevangen worden.
Een noodgeval is een bijzondere situatie waarbij meteen hulp nodig is. Het ontbreken van een therapeutische relatie alleen is geen reden voor een “break-the-glass”.

Gebruik van de toepassingen CIVARS en/of TARDIS Binnen de toepassingen kan een therapeutische relatie aangemaakt worden

Er wordt opgemerkt dat de patiënten hun toestemming en therapeutische relaties nog wel kunnen beheren via de applicatie eHealthConsent.

Accreditering

Vanaf half juli 2017 moet u uw elektronische identiteitskaart (eID) of een burgertoken gebruiken om uw accreditering online te beheren. U zult uw gebruikersnaam en uw wachtwoord dus niet meer kunnen gebruiken. Meer info.

De FOD is op zoek naar 120 huisartsen

Oproep tot kandidaatstelling! Onze FOD is op zoek naar 120 huisartsen voor een proefproject waarbij ze via videoconferentie een beroep kunnen doen op een pool van intercultureel bemiddelaars. Dit om de taal en cultuur barrière tijdens de consultatie te overwinnen. Huisartsen hebben nog 15 dagen om zich in te schrijven voor het project. Alle info kunnen ze vinden op de pagina: www.intercult.be.

Het elektronisch voorschrift - FAQ

In het kader van de invoering van het veralgemeend elektronisch voorschrift heeft BVAS in samenwerking met de vzw Recip-e een FAQ-pagina gepubliceerd om het elektronisch voorschrift aan de zorgverleners uit te leggen en hen te helpen bij het gebruik ervan.